Anders Vestman är upphandlare på AB Bostaden i Umeå. Han har haft kontakt med Svante Flodén, teknik- och miljörådgivare på ME, och frågat kring index för lastmaskiner i snöröjningsavtal - för att försöka reglera dieselkostnaderna i redan pågående avtal.
Varför vill ni göra denna reglering även fast ni inte behöver enligt avtal?
– Vi har avtal med ett mindre anläggningsföretag, avtalet löper till hösten 2023. Vi ser en risk i att de kan gå i konkurs om vi inte reglerar kostnaderna för bränsle, vilket skulle innebära att vi står utan entreprenör och att upphandla en ny i dagsläget skulle förmodligen innebära ännu högre kostnader.
Är det på eget initiativ eller har debatt eller förfrågningar från leverantörer ”triggat” igång diskussionen?
– Förfrågan från leverantör.
Kan du/ni se någon fördel med detta för egen del, även om det påverkar kostnadskalkyl och budget?
– Det har varit svårt att upphandla snöröjning i vår region senaste tre åren.
Kommer det anläggningsmaskinindex som min kollega Svante skickade till dig bli ett ”verktyg i lådan” för er framöver?
– Ja, det kommer det att bli.
Publicerad den 4 april 2022