ME arbetar aktivt med att svara på de remisser som berör våra medlemmar. Vi vill påverka besluten i en riktning som ger rättvisare villkor, regler som är lättare att tolka, sundare företagsklimat och bättre möjligheter för seriösa entreprenörer att driva företag.
Innan regeringen tar ställning till ett förslag skickas det på remiss till myndigheter, organisationer, kommuner och andra intressenter. Detta för att de som berörs av förslaget ska få tycka till. Maskinentreprenörerna svarar löpande på de remisser som berör just våra medlemmar. Här nedanför hittar du våra remissvar.
Remissvar under 2024
Remissvar inskickat till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
På förslag
Den som vill köra en transport som är större, längre eller tyngre än tillåtet måste i dag ansöka om transportdispens. Om transporten ska köras inom en enda kommun sker ansökan där. Ska den gå genom flera kommuner görs den hos Trafikverket. Handläggningstider, bedömningar och ansökningsavgifter varierar därför.
Trafikverket fick i december 2022 i uppdrag av regeringen att utreda hur dispenshanteringen ska bli smidigare. Uppdraget är nu slutfört och Trafikverket publicerade sin rapport i juni 2024, som gick på remiss.
- Ett förslag är att utöka antalet kommunala vägar där Trafikverket kan besluta om transportdispens själv, utan att begära yttrande av kommunen i varje enskilt ärende.
- Ett annat förslag är att ha flera liknande fordon i samma dispensbeslut, ett så kallat gruppbeslut.
- Trafikverket föreslår också att hanteringen av transportdispenser ska digitaliseras.
Rapport: Hantering av transportdispenser – Trafikverket
Så tycker ME
Behovet av specialiserade transporttjänster ökar stadigt, inte minst på grund av den gröna omställning som pågår i samhället, men även att plötsliga och oförutsedda händelser såsom ras, skyfall och skogsbränder sker samt med koppling till den ökade försvarsberedskapen. Korta och förutsägbara handläggningstider är en förutsättning för en effektiv anläggningsbransch.
ME instämmer med Trafikverkets bedömning att rådande system är ineffektivt. Vi tycker också att det bör införas en enhetlig och effektiv digital tjänst för hantering av dispensansökningar.
Utökning med en fordonskategori
Generella tunga vägnätsdispenser bör utökas med fordonskategorin motorredskap på hjul (exempelvis hjullastare). En generell vägnätsdispens för tunga motorredskap skulle medföra att de i större utsträckning kan förflytta sig för egen maskin i stället för att kräva
specialtransporter. Det innebär ökad effektivitet, minskat transportarbete och därmed mindre slitage på våra vägar samt mindre klimatpåverkan.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Klimat- och näringslivsdepartementet
På förslag
På grund av det förändrade omvärldsläget bestämde regeringen år 2022 att utreda Sveriges beredskap för att säkerställa att samhället kan få tillgång till viktiga varor och resurser vid kriser och krig. En särskild utredare fick i uppdrag att föreslå hur detta ska ske.
Breddning av utredningen 2024
I juli 2024 utökades utredningen med flera tilläggsdirektiv. Bland annat ska utredningen nu även föreslå hur Sverige kan ha en modern och effektiv byggnads- och reparationsberedskap för att kunna bygga och reparera civil infrastruktur vid kriser och krig. Utredningstiden förlängdes till 31 maj 2025.
Utredningen om näringslivets försörjningsberedskap – regeringens webbplats
Så tycker ME
Vi välkomnar utredningens arbete och menar att en modern och effektiv bygg- och reparationsberedskap är viktig. Om det blir krig i Sverige kommer efterfrågan på entreprenadtjänster stiga radikalt. ME:s 4 200 medlemsföretag står för 80 procent av de tunga anläggningsmaskinerna i landet.
Marknaden har förändrats
Marknaden för bygg- och anläggningssektorn har förändrats sedan den gamla bygg- och reparationsberedskapen lades ner 2007. Entreprenadbranschen har tydligt skiljt ut sig som en bransch med delvis egna förutsättningar jämfört med byggbranschen. En stor anledning är att tunga anläggningsmaskiner har stora kapitalkostnader. Det räcker därför sannolikt inte att lägga beredskapsuppdrag på de (fem) stora aktörerna inom bygg- och anläggningssektorn.
Företagen bör få ersättning
Vad gäller finansiering av bygg- och reparationsberedskap bör man sträva efter att det ska vara kostnadsneutralt för företagen att upprätthålla beredskap. De bör få ersättning exempelvis för att hålla maskiner eller material i lager, att delta i övningar, samt i händelse av aktivering av bygg- och reparationsberedskap.
Samverkan mellan civila och militära aktörer
Upprätthållandet av infrastrukturen är en civilmilitär uppgift som kräver samverkan mellan civila och militära aktörer. Eftersom civil infrastruktur är ett prioriterat mål i krig kan personal också behöva militärt beskydd alternativt ges grundläggande soldatutbildning.
Konkurrens om personalen i entreprenadbranschen
Det kommer sannolikt bli konkurrens om yrkeskompetensen från entreprenadbranschen. Fler personer kommer att behöva yrkesväxla och snabbutbildas för arbete i branschen i händelse av beredskapshöjning/krig.
Anläggningsmaskiner – en kritisk resurs
Även anläggningsmaskinerna kommer att vara efterfrågade. Tillgången är kritisk, och samhället kommer ha behov av maskinerna exempelvis för att förstärka skyddet kring infrastruktur.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
På förslag
Statens planering av Sveriges transportinfrastruktur styrs genom långsiktiga nationella planer. Planerna är 12-åriga och normalt inleds en ny planeringsprocess vart fjärde år.
2023 påbörjade regeringen arbetet med att ta fram en ny plan. Trafikverket fick i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag. Det ska ligga till grund för regeringens infrastrukturproposition till riksdagen, för perioden 2026–2037.
I januari i år redovisade Trafikverket sitt inriktningsunderlag till regeringen, och det gick också på extern remiss. ME har svarat på remissen, liksom en rad andra aktörer.
Alla remissvar på regeringens webbplats
Sammanfattning av vad Trafikverket anser prioriterat:
- Rusta, effektivisera och modernisera den befintliga infrastrukturen.
- Vidta åtgärder för att klara dels klimat- och trafiksäkerhetsmålen, dels klimatförändringar och yttre hot.
- Hushålla med resurser genom att minska kostnader, prioritera noga och besluta om nya satsningar först när kostnader och nyttor är väl utredda.
Så tycker ME
- ME instämmer i regeringens och Trafikverkets prioritering att i första hand underhålla befintlig infrastruktur. Underhållsskulden behöver hanteras och infrastrukturpropositionen bör kommunicera ett måldatum för väg respektive järnväg.
- Elektrifieringen av tunga anläggningsmaskiner tar tid. Här och nu-alternativet för att minska klimatpåverkan är att använda biodrivmedel. Felställda klimatkrav riskerar också att försena projekt och gynna oseriösa aktörer som lovar för mycket i sina anbud.
- Att bryta ner projekt i mindre upphandlingar är ett effektivt sätt att öka konkurrensen på leverantörsmarknaden. Krav i upphandlingar bör också ställas på ett sådant sätt att leverantörer faktiskt kan lämna anbud.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Finansdepartementet
På förslag
2021 fick en särskild utredare i uppdrag av regeringen att se över de regler som styr Tullverkets befogenheter att genomföra kontroller och arbeta brottsbekämpande. Tullbefogenhetsutredningen lämnade in sitt slutbetänkande i december 2023.
I utredningen föreslås att det ska införas starkare lagstiftning för tullen att verka för att stoppa utförsel av stöldgods. Även en ny brottsrubricering ("utförselhäleri") ska införas. Det blir alltså ett brott att transportera stulet gods ut ur Sverige.
Förslagen föreslås träda i kraft 1 juli 2025.
Så tycker ME
ME har under många år lyft problemet med hur stulet gods obehindrat förs ut ur landet av internationella stöldligor. Vi har önskat större befogenheter till tullen att kontrollera utgående trafik. Att det ska bli ett brott att transportera stulet gods ut ur Sverige är något som ME har verkat för länge. Vi välkomnar utredningens förslag.
Vi tycker dock att tullen behöver mer resurser för att klara ett utökat uppdrag. Kommunikationen/överlämningen till polismyndigheten (som ska utreda ett brott som tullen upptäckt) måste också fungera.
Det internationella samarbetet mellan polismyndigheter/tull behöver också säkras och förstärkas, då stulet gods ofta hinner lämna Sverige innan polisen fått in en stöldanmälan.
Läs hela remissvaret
Remissvar under 2023
Remissvar inskickat till Klimat- och näringslivsdepartementet
På förslag
Regeringen har i budgetpropositionen för 2024 aviserat och avsatt medel för ett nytt stöd till lätta ellastbilar. I denna promemoria föreslås att det nya stödet ska införas genom att förordningen om statligt stöd till vissa miljöfordon ändras så att den också omfattar lätta ellastbilar.
Så tycker ME
ME välkomnar att regeringen förstärker klimatstödet till ellastbilar och miljöarbetsmaskiner med ökade anslag under åren 2024–2026. Vi vill dock belysa att elektrifierade arbetsmaskiner finns i mycket begränsad tillgång i närtid, så för vår bransch är det viktigt att klimatpremien för miljöarbetsmaskiner finns kvar långsiktigt.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Naturvårdsverket
På förslag
Remissen utgör en del av den vägledning Naturvårdsverket tar fram inom masshanteringsområdet och för återvinning av avfall i anläggningsändamål.
Så tycker ME
ME menar att vägledningen saknar både metod och modell för hur en riskbedömning ska göras och vad den ska omfatta. Vi hoppas att det kommer tydliggöras i kommande dokument och fördjupningsmaterial.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Finansdepartementet
På förslag
I promemorian föreslås att energiskatten på bensin (miljöklass 1) sänks med 1 krona och 31 öre per liter jämfört med den nivå som skulle ha gällt med nuvarande omräkningsregler. Summan av energi- och koldioxidskatten för sådan bensin blir då 60 öre lägre per liter 2024 än skatten år 2023.
I promemorian föreslås också att skatten på diesel (miljöklass 1) 2024 sänks med 341 kronor per kubikmeter jämfört med den nivå som skulle ha gällt 2024 med nuvarande omräkningsregler.
Så tycker ME
ME stöttar sänkningen av skatten på bensin och diesel så att den ligger i nivå med EU:s miniminivå för energiskatt.
Dessutom anser ME att det nu är tid att helt avskaffa den årliga överindexeringen om 2 procent utöver KPI på energiskatt för bensin och diesel, då den inte bidrar till en effektiv styrning mot minskade utsläpp.
Läs hela remissvaret
Maskinentreprenörernas remissvar över promemorian Sänkt skatt på bensin och diesel (pdf 128 kB)
Remissvar inskickat till Klimat- och näringslivsdepartementet
På förslag
Regeringen föreslår att kraven på minskade utsläpp i reduktionsplikten för bensin och diesel sänks till sex procent för åren 2024–2026. På förslag är också att reduktionsnivåerna för 2027–2030 ska slopas. Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2024.
Så tycker ME
ME tycker att förslaget är bra. Att sänka reduktionsplikten är en kortsiktigt lämplig åtgärd för att motverka de höga drivmedelsprisernas negativa effekter. Lägre drivmedelspriser ökar möjligheten till lika konkurrens inom flera branscher som är beroende av drivmedel, till exempel anläggningsentreprenader, jordbruk, skogsbruk och transporter.
Men – en sänkt reduktionsplikt kan göra det svårare att nå svenska och europeiska klimatmål. Därför är det viktigt att regeringen föreslår kompletterande styrmedel och åtgärder som ser till att Sverige klarar sina mål.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Finansdepartementet
På förslag
Inför förhandlingarna om höstbudgeten har Finansdepartementet skickat ett antal förslag inom skatteområdet på remiss. Bland annat föreslås att den årliga indexeringen av skatt på bränslen inte ska tillämpas för kalenderåren 2024 och 2025. Dessutom föreslås att den tillfälligt utökade skattenedsättningen på så kallad jordbruksdiesel ska gälla även under 2024 och 2025.
Så tycker ME
ME stödjer förslaget. Vi tycker dock att överindexeringen på bensin och diesel helt bör avskaffas i stället för att pausas. Överindexeringen fördyrar de markarbeten våra medlemsföretag utför, vilket medför högre kostnader för beställaren.
Vi vill också påpeka att skattenedsättningen på jordbruksdiesel riskerar att snedvrida konkurrensen i de uppdrag där jord- och lantbruksföretag utför arbete i samma verksamheter som våra medlemsföretag, till exempel snöröjning, grönyteskötsel och markarbeten.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
På förslag
För att framföras på väg ska arbetsmaskiner vara utrustade med färdbelysning, bromsar med mera, som uppfyller fastställda krav. Varje land i EU har hittills reglerat det nationellt, det vill säga med egna krav. Det innebär kostnader för tillverkarna inom sektorn, eftersom en maskin då behöver flera olika typgodkännanden eller utrustas olika för att uppfylla individuella marknader inom EU.
Därför presenterade EU-kommissionen ett förslag till EU-förordning som innebär ett gemensamt regelverk för typgodkännande och marknadskontroll av mobila maskiner för att köras på väg.
Så tycker ME
Maskinentreprenörerna stödjer förslaget att införa en förordning om EU-gemensamt helfordonsgodkännande. Vi menar att det är positivt då det bland annat ger ökad effektivitet och sänkta kostnader.
ME tycker dock att förslaget ska definiera två klasser av maskiner, på motsvarande sätt som traktor a respektive b i förordning EU 167/2013. Därmed ges möjlighet att även helfordonsgodkänna maskiner med konstruktiv hastighet högre än 40 kilometer i timmen. Genom att begränsa förordningen medför det ökade kostnader genom försämrad effektivitet vid förflyttning över längre sträckor.
Läs hela remissvaret
Remissvar under 2022
Remissvar inskickat till Finansdepartementet
På förslag
Den tillfälligt utökade skattenedsättningen på så kallad jordbruksdiesel ska förlängas i ytterligare sex månader, enligt en avisering i regeringens budgetproposition för 2023. Syftet är att kompensera jord- och skogsbruket för ökade kostnader på olika insatsvaror och värna svensk konkurrenskraft i dessa sektorer.
Så tycker ME
Vi menar att skattenedsättningen riskerar att snedvrida konkurrensen i de uppdrag där jord- och lantbruksföretag utför arbete i samma verksamheter som våra medlemsföretag, till exempel snöröjning, grönyteskötsel och markarbeten. Vi har inget emot att konkurrenskraften för svenskt lantbruk värnas, och inga synpunkter på att skattenedsättningen förlängs med sex månader, men betonar vikten av att återbetalning av drivmedelsskatt till lantbruket görs på korrekta grunder.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Finansdepartementet
På förslag
Regeringen presenterade i april 2021 en utredning för att se över den lagstiftning som styr Tullverkets arbete. Syftet var att skapa en mer sammanhållen lagstiftning som reglerar Tullverkets befogenheter i arbetet med kontroller och brottsbekämpning.
Delbetänkandet "Tullverkets rättsliga befogenheter i en ny tid" (SOU 2022:48) överlämnades till regeringen i september 2022.
- Utredningens förslag är bland annat att en ny tullbefogenhetslag införs.
- Man föreslår att en tulltjänsteman ska ges i stort sett samma generella rätt som en polisman/kustbevakningstjänsteman att stoppa fordon och andra transportmedel.
- Dessutom föreslås att en tulltjänstemans rätt att kroppsvisitera ska motsvara det som gäller för en polisman.
- Utredningen föreslår också en ny rätt att avvisa eller avlägsna personer vid ordningsstörningar, och en utökad rätt att undersöka och öppna försändelser.
Uppdraget ska slutredovisas senast den 14 juli 2023.
Så tycker ME
ME ser positivt på utredningens förslag. Vi hoppas att de kommer att motverka den internationella brottsligheten som drabbar Sverige. ME:s medlemsföretag är ofta utsatta för stölder av maskiner, utrustning och drivmedel.
Det som oroar är att utredningen anser att de föreslagna utökade befogenheterna, som också medför en ökad arbetsinsats för Tullverket, ändå förväntas hanteras inom ramen för nuvarande ekonomiska ramar. Det riskerar medföra att Tullverket inte kan uppfylla sina befogenheter och Sveriges gränser kommer att fortsätta vara vidöppna för utförsel av stöldgods.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Miljödepartementet
På förslag
I slutet av maj presenterade Naturvårdsverket sitt uppdrag "Hantering av schaktmassor och annat naturligt förekommande material som kan användas för anläggningsändamål" för regeringen. Syftet är att skapa förutsättningar för en bättre hantering av schaktmassor och minska den mängd som lämnas till deponi.
Så tycker ME
ME stödjer flera av de åtgärdsförslag som Naturvårdsverket presenterat, exempelvis att undantaget för användning av "icke förorenad jord eller annat naturligt material som grävts ut i samband med en byggverksamhet" lyfts från avfallsförordningen till miljöbalken. Genom att flytta avsnittet till miljöbalken kan en större andel rena massor hanteras som produkter i stället för avfall.
Däremot tror ME att Naturvårdsverkets förslag om anmälningsplikt för användning av dessa massor skulle leda till onödig administration för entreprenörerna. ME föreslår därför att hanteringen i stället ska omfattas av nya allmänna regler. Det skulle möjliggöra en effektiv återanvändning och återvinning av rena massor – utan krånglig anmälningsplikt.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Finansdepartementet
På förslag
Regeringen beslutade 2020 att tillsätta en särskild utredare med uppdrag att analysera utformningen av ett nytt miljöstyrande system som ett alternativ till den nuvarande tidsbaserade vägavgiften för godstransporter på väg. Uppdraget slutfördes i mars 2022. Slutsatsen blev att ett avståndsbaserat system bör ersätta det nuvarande tidsbaserade systemet.
Så tycker ME
ME instämmer i bedömningen att ett avståndsbaserat system kan vara ett alternativ, men menar att det totala skatteuttaget inte får öka. Ett system, viket det än är, bör också vara kompatibelt inom EU för att säkerställa att internationella transporter hanteras likartat.
Utredningen föreslår att alla fordon som omfattas av systemet ska vara utrustade med en fungerande ombordenhet som alltid ska vara påslagen vid färd på det svenska vägnätet. ME anser att bilar i befintlig maskinpark, som körs kortare sträckor årligen bör kunna ges en dispens för krav på ombordenhet.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Infrastrukturdepartementet
På förslag
Transportstyrelsen har utrett förutsättningar för att låta personer med körkortsbehörighet B framföra fordon som är tyngre än vad man normalt får köra med den behörigheten. Det gäller fordon för transport av gods med en totalvikt av 3 500–4 250 kilo och som drivs med el eller alternativa bränslen. Syftet har varit att minska utsläppen av växthusgaser. Undantagsmöjligheten finns i EU-direktiv 2018/645.
Så tycker ME
Transportstyrelsens bedömning är att Sverige inte bör införa undantagsmöjligheten i körkortslagen. ME anser tvärtom att Sverige ska införa undantaget, främst på grund av att miljöfördelarna överväger eventuella nackdelar. För att lyckas med omställningen till fossilfria transporter krävs det en massiv elektrifiering av transportsektorn under de kommande åren.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Miljödepartementet
På förslag
Regeringen vill ändra i bonus-malussystemet. Det handlar om att göra justeringar för att följa utvecklingen när det gäller efterfrågan på klimatbonusbilar, begränsa kostnadsökningen för klimatbonusen och stärka miljöstyrningen.
Så tycker ME
Förslaget innebär bland annat att bonusen begränsas till bilar vars nypris uppgår till högst 700 000 kronor. ME anser att pristaket bör vara högre för elektrifierade lätta lastbilar, så att fler modeller kan omfattas av klimatbonusen.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Näringsdepartementet
På förslag
Under 2020 beslutade EU om ett nytt dricksvattendirektiv. Regeringen tillsatte därför en utredning om Sveriges genomförande av direktivet. Utredningen överlämnades till näringsministern i oktober 2021 och innehåller förslag om ändringar i befintliga svenska lagar och förordningar.
Så tycker ME
ME ställer oss positiva till de förslag som ges i utredningens betänkande. De nya bestämmelserna om att vattenleverantörer ska kartlägga, mäta och följa upp vattenläckage-nivåerna kommer att skapa en tydligare bild av det åtgärdsbehov som finns i det svenska VA-nätet.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Infrastrukturdepartementet
På förslag
Med hänsyn till de höga drivmedelspriserna bör höjningen av kraven i reduktionsplikten för bensin och diesel pausas för 2023, menar regeringen. Jämfört med en situation där reduktionsnivåerna höjs leder förslaget till minskade drivmedelskostnader.
Så tycker ME
ME menar att förslaget är otillräckligt för att dämpa de skenande drivmedelspriserna, och att reduktionsplikten i stället bör halveras.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Finansdepartementet
På förslag
Regeringen föreslår att energiskatten på bensin och diesel ska sänkas med 1 krona och 5 öre per liter, under tidsperioden 1 maj–30 september 2022.
Så tycker ME
ME tycker förslaget är bra, men att perspektivet är alltför kortsiktigt för att ge ordentlig lindring till medlemsföretagen.
Läs hela remissvaret
Maskinentreprenörernas remissvar över Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel (pdf 152 kB)
Remissvar inskickat till Infrastrukturdepartementet
På förslag
I oktober 2020 fick utredare Elisabet Falemo i uppdrag av regeringen att föreslå ett regelverk för byggande, drift och underhåll av elvägar. I september 2021 överlämnades "Regler för statliga elvägar" (SOU 2021:73) till infrastrukturministern.
Så tycker ME
ME menar att introducerandet av elvägar är positivt, men att det förutsätter att framtidens elförsörjning kan säkerställas.
Läs hela remissvaret
Maskinentreprenörernas remissvar över Regler för statliga elvägar SOU 2021:73 (pdf 120 kB)
Remissvar inskickat till Finansdepartementet
På förslag
2005 infördes en nedsättning av koldioxidskatten på diesel i arbetsmaskiner i jordbruks-, skogsbruks- och vattenbruksverksamheter. I en promemoria från Finansdepartementet föreslås att skattenedsättningen för diesel som används i dessa verksamheter tillfälligt höjs.
Så tycker ME
ME anser att förslaget ska stoppas helt eftersom ökat stöd riskerar att kraftigt snedvrida konkurrensen inom entreprenadsektorn.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Infrastrukturdepartementet
På förslag
Rena och höginblandade biodrivmedel är befriade från koldioxid- och energiskatt under 2022. I promemorian "Rena och höginblandade biodrivmedel inkluderas i reduktionsplikten" föreslås att denna skattebefrielse ska slopas. Dessa drivmedel ska i stället omfattas av reduktionsplikten. Lagändringarna föreslås träda i kraft 1 januari 2023.
Så tycker ME
ME menar att om skattebefrielsen tas bort skulle företagen drabbas hårt av ytterligare prishöjningar från redan höga nivåer.
Läs hela remissvaret
Remissvar inskickat till Näringsdepartementet
På förslag
I februari 2020 beslutade regeringen att tillkalla en särskild utredare för att föreslå åtgärder som stödjer en utveckling mot ett fossiloberoende jordbruk. Sommaren 2021 överlämnade utredningen betänkandet "Vägen mot fossiloberoende jordbruk" (SOU 2021:67).
Så tycker ME
ME stöder den del av förslaget som vill ta bort lantbrukets skatteåterbäring för drivmedel eftersom det har skapat orättvisa konkurrensfördelar i vår bransch. Vi motsätter oss dock förslaget som innebär en biopremie till lantbruket.
Läs hela remissvaret
Maskinentreprenörernas remissvar över SOU 2021:67 Vägen mot fossiloberoende jordbruk (pdf 44 kB)
Remissvar inskickat till Finansdepartementet
På förslag
I promemorian "Sänkt energiskatt på bensin och diesel" föreslås att energiskatten på bensin och diesel sänks med 50 öre per liter inklusive moms. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 maj 2022.
Så tycker ME
ME stödjer förslaget, men vill påpeka att drivmedelskostnaderna ändå ökar som följd av reduktionsplikten. Ett viktigt nästa steg är därför att avskaffa den årliga överindexeringen av energiskatten om 2 procent utöver KPI.
Läs hela remissvaret
Maskinentreprenörernas remissvar över promemorian Sänkt energiskatt på bensin och diesel (pdf 88 kB)
Remissvar under 2021
Miljödepartementet
Regeringen beslutade i december 2019 att tillkalla en särskild utredare för att lämna förslag om utfasning av fossila drivmedel. I juni 2021 slutförde utredningen, som antagit namnet Utfasningsutredningen, uppdraget och överlämnade betänkandet ”I en värld som ställer om – Sverige utan fossila drivmedel 2040” till regeringen. På ME välkomnar vi utredningens förslag om att utfasningen av fossila drivmedel i arbetsmaskiner ska ske genom en kombination av bland annat elektrifiering och en övergång till hållbara förnybara drivmedel.
Maskinentreprenörernas remissvar över Utfasningsutredningen SOU 2021:48 (pdf 128 kB)
Finansdepartementet
Regeringen har gett Upphandlingsmyndigheten och Boverket i uppdrag att utveckla Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskrav för en minskad klimatpåverkan inom bygg-, anläggnings- och fastighetsområdet vid offentlig upphandling. Upphandlingsmyndigheten har publicerat ”Förslag till hållbarhetskriterier för cirkulära massor och fyllnadsmaterial”, som ME har gett synpunkter på. Bland annat ser ME positivt på att ha en massdispositionsplan i projekteringsskedet, men menar att det är otydligt hur kraven ska värderas vid upphandling.
Finansdepartementet/Miljödepartementet
Regeringen har gett Naturvårdsverket i uppdrag att göra en översyn av hanteringen av schaktmassor och föreslå hur regelverk kan justeras för att åstadkomma en mer ändamålsenlig hantering. ME anser att vi bör göra allt vi kan för att återanvända så mycket material som möjligt. Inte bara för att det är bättre för klimatet, utan även för att det är mer logiskt och ekonomiskt ur ett samhällsperspektiv.
Finansdepartementet
Upphandlingsmyndigheten har kommit med förslag på klimatkrav som kan användas vid upphandlingar av större väg- och anläggningsprojekt. Förslaget är en del av arbetet med regeringsuppdraget om att främja minskad klimatpåverkan inom bygg, anläggning och fastigheter. ME har i sina synpunkter fokuserat på kraven som gäller utförandentreprenader. Vi menar att det är beställaren, inte entreprenören, som har störst möjlighet – och därigenom störst ansvar – att minska miljöpåverkan.
Infrastrukturdepartementet
Regeringen gav i juni 2020 Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen. Trafikverket anser att det är mest effektivt att först vårda det vi har. ME ställer sig bakom att den befintliga infrastrukturen ska prioriteras, men menar att det även finns behov att genomföra samhällsekonomiskt lönsamma investeringar.
Infrastrukturdepartementet
I propositionen från Infrastrukturdepartementet föreslås reduktionsnivåer till och med 2030 för bensin och diesel. ME konstaterar likt Svenskt Näringsliv att förslaget har en otillräcklig analys av påverkan på näringslivet till följd av högre drivmedelspriser. En av de största kostnaderna för ME:s medlemmar är bränsle och företagen jobbar aktivt med att minska bränsleförbrukningen.
Finansdepartementet
Ändringen i Finansdepartementets promemoria innebär att den så kallade överindexeringen på bensin och diesel pausas år 2022, ett förslag som både Svenskt Näringsliv och ME ställer sig bakom. ME anser också att BNP-indexeringen av drivmedelsskatt bör slopas helt. Drivmedel är en betydande kostnad för våra medlemmar. Överindexeringen fördyrar markarbetet vilket medför högre kostnader för beställaren.
Infrastrukturdepartementet
Regeringen gav i augusti 2019 Transportstyrelsen i uppdrag att utreda säkerheten för personal som utför arbete inom eller i anslutning till vägområdet. ME anser att Transportstyrelsens definition av yrkesutövning på väg är alltför begränsad. Det leder till att de i rapporten drar en felaktig slutsats att yrkesutövarnas oro för olyckor i samband med vägarbete är obefogad. För att Infrastrukturdepartementet ska kunna bottna i frågan rekommenderar ME att en ny utredning tillsätts.
Äldre remissvar
Regeringskansliet (2020)
Finansdepartementet (2020)
Förstärkt och förenklad miljöstyrning i bonus–malus-systemet
Infrastrukturdepartementet (2020)
Miljödepartementet (2020)
Verksamheter som kan undantas från tillstånds- och anmälningsplikt
Genomförande av reviderade EU-direktiv gällande avfallsområdet
Finansdepartementet (2019)
Miljö- och energidepartementet (2018)
Verksamheter som kan undantas från tillstånds- och anmälningsplikt
Vägar till hållbara vattentjänster
TRV och storstadskommunernas upphandlingskrav (2017)
Maskinentreprenörernas remissvar gällande Krav vid upphandling av entreprenader
Fordonsbeskattning (2017)
Maskinentreprenörernas svar på promemoria om fordonsskatt och bilförmån
Uppdaterad den 11 december 2024