user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-in sign-out

Stor uppslutning på Stora Infradagen i år

Många ville vara med och lyssna och debattera, när bransch och beslutsfattare möttes på Stockholm Waterfront. Foto: Mats Jarmer

25–26 januari ägde den 18:e upplagan av Stora Infradagen rum, för andra året i rad på Stockholm Waterfront. Med 300 deltagare på torsdagen och 500 på fredagen var deltagarantalet rekordhögt. Ämnena som diskuterades var också mer högaktuella än någonsin.

Stora Infradagen torsdag var vikt åt ME-medlemmarna medan fredagen riktade sig till alla. På plats på Waterfront fanns infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, representanter från Trafikverket, Svenskt Näringsliv, Polismyndigheten, Byggnads, Seko, MSB och Riksrevisionen. För att bara nämna några.

Det bjöds på ett intensivt och högaktuellt program med frågor såsom brottslighet mot företag, helelektrifierade arbetsplatser, infrastrukturskuld och hur entreprenadbranschen kan rädda Sverige vid extremväder, kris och extraordinära påfrestningar.

Branschens viktigaste frågor – mer aktuella än någonsin

Under torsdagen diskuterades flera viktiga ämnen som berör långt fler än bara ME:s medlemmar. Inledningsvis ställde vi oss frågan om yrkesbeviset har spelat ut sin roll? Där rådde det delade meningar, både på scenen och i publiken, som fick engagera sig i samtalet.

Problematiken med brott mot företag stod också på agendan, där bedrägerier pekades ut som en växande nisch. Näst på tur i programmet: helelektrifierade arbetsplatser – finns dessa redan idag och hur ser de i så fall ut? Och sist men inte minst – AI, och vilken nytta företagare kan ha av tekniken.

Infrastruktur- och bostadsministern inledde fredagen

Under Stora Infradagen förra året lovade Andreas Carlson mer satsningar på väg och järnväg. Det verkade ministern stå fast vid även i år. Han poängterade också att man behöver gå tillbaka till grunden:

– Vi ska bli bättre på att underhålla det vi redan har, det är "back to basics".

En fråga som dök upp i publiken var om man kan underhålla det som redan finns och bygga det nya som behövs samtidigt. Ministern svarade att för att det ska kunna ske krävs både utvecklad teknik och metoder för byggande och bättre kostnadskontroll. Mer pengar till infrastruktur förutsätter mer infrastruktur för pengarna, konstaterade Andreas Carlson.

Trafikverket och Riksrevisionen diskuterade växande infrastrukturskuld

Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket, och Helena Lindberg, riksrevisor på Riksrevisionen var också på plats under fredagen och diskuterade infrastrukturskulden (som idag ligger på 150–170 miljarder kronor!)

Lindberg påpekade för Maiorana att kostnadskontrollen varit bristfällig och hänvisade till en studie som visar att vägbyggen har dragit över med 41 procent i snitt och järnväg med hela 70 procent. Lindberg påpekade också att det framkommit i studien att de stora bolagen som lägger anbud har bättre insikt om byggkostnader än Trafikverkets uppskattningar.

Maiorana lovade i sin tur att det ska ske en förbättring och menade att Trafikverket idag har bättre och mer utvecklade kontrollsystem.

Maskinentreprenörernas roll vid påfrestningar på samhället

Under punkten om extremväder och samhällskriser fick vi höra Sara Schelin, kommundirektör i Åre kommun, berätta om förödelsen i samband med stormen Hans i fjol.

ME-medlemmen Stefan Lindby (Väg & Byggnadsgrus på Gotland AB) fyllde på med sina erfarenheter av att som maskinentreprenör rycka ut när samhället behöver det som mest.

Oligopol, förändrade affärsmodeller och skiftarbete

Efter lunch på fredagen var det dags för ett pass om oligopol. Hur tar man tillvara de resurser som finns i samhället, för att bygga det som behövs – om man bara använder sig av stora upphandlingar? Forskaren Johan Nyström efterlyste mer konkurrens i sektorn och pekade på att Sverige sticker ut i Norden genom att bygg- och anläggningsmarknaden domineras av några få större bolag.

Förändrade affärsmodeller i och med elektrifieringen var näst på tur att avhandlas. Volvo, Cramo och Zeppelin fanns på plats för att diskutera, tillsammans med ME:s ordförande Peter Flygt, här i egenskap av företagare.

Avslutningsvis debatterade ME:s förhandlingschef Claes Arenander med fackförbunden Byggnads och Seko om skiftarbete, under programpunkten "Har samhället råd att låta maskinerna stå still under helgen?"

Mycket musik och underhållning

Under Stora Infrapuben på torsdagskvällen underhöll multi-instrumentalisten Ronny Norberg. Fredagens dagsprogram avrundades av Klas Hallberg, som bjöd på en inspirerande föreläsning med många skratt och hög igenkänningsfaktor.

På fredagen bjöd trion Klas Toresson (saxofon), Jonas André (piano) och Tomas Sjödell (bas) på jazzmusik under pauserna. Uppladdningen inför Stora Infrafesten började redan vid eftermiddagsfikat när DJ Andreas Ferronato och sångerskan Nova Becc klev på scenen. De fortsatte underhålla under kvällens festligheter, då de fick sällskap av 7-mannabandet Haaks, och komikern Henrik Hjelt.

Vinnaren av Stora Infrapriset 2023 presenterades

Stora Infrapriset (tidigare Infrastipendiet) för år 2023 gick till Johan Klarin Nilsson, vd på JKN Entreprenad AB i skånska Önnestad. Priset delades ut på Stora Infrapuben på torsdagskvällen.

Johan Klarin Nilsson fick Stora Infrapriset: "Jag försöker förnya, vill alltid ha det senaste" – vinnarintervju

Se bilder från dagarna på vårt Facebook-konto

Du följer väl ME på Facebook? Där kan du ta del av bilder från Stora Infradagen 25–26 januari.

Maskinentreprenörerna – Facebook

Boka in nästa år i kalendern

Uppladdningen inför nästa års arrangemang har redan börjat. Boka in Stora Infradagen i kalendern redan nu. Vi ses 23–24 januari 2025 på Stockholm Waterfront!

Publicerad den 29 januari 2024