Om vinterväghållning ska anses som ett viktigt samhällsuppdrag måste de utförare som Sveriges kommuner upphandlar ges förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb. Det skriver Anders Robertsson, vd för Maskinentreprenörerna i ett debattinlägg.
Nedanstående text bygger på en debattartikel som publicerats i tidningen Dagens Samhälle:
"Nästa vinters snöröjning avgörs redan nu" – Dagens Samhälle 12 april 2023
Utförande av vinterväghållning är en syssla som många har åsikter om. Ofta kritiseras företagen som utför tjänsten i lokalpress och sociala medier när medborgarna inte är nöjda med utförandet. Kvaliteten på snöröjningen avgörs dock inte i kommentarsfält eller sociala medier, utan vid kommunala upphandlares skrivbord.
Viktigt samhällsuppdrag
Låt oss först konstatera att snöröjning och halkbekämpning är viktiga samhällsuppdrag som påverkar människors säkerhet och hälsa.
Tyvärr uppmärksammas dessa värdefulla tjänster först när de uteblir eller utförs senare än vad allmänheten förväntar sig. Som feedback är detta dock otillräckligt, då kritiken riktas mot fel instans. För medborgarna får den snöröjning och halkbekämpning som kommunerna är villiga att betala för.
Det kan handla om inställelsetid, betalningsvilja för beredskapsersättning, och om hur många resurser man anser sig behöva för att röja undan stora mängder snö under de exceptionella väderfenomen som brukar betecknas som snösmockor.
ME informerar upphandlarna
Det finns ett växande intresse hos Sveriges kommuner för hur viktig upphandling är för att säkerställa en väl fungerande vinterväghållning. Sedan ett år tillbaka anordnar Maskinentreprenörerna informationstillfällen för upphandlare vid landets kommuner. Dessa har varit uppskattade och gjort att vi tillsammans kunnat dela med oss av våra förutsättningar.
Allt färre medlemmar vill röja snö
Snöröjning och halkbekämpning är något som många av våra 4 100 medlemmar historiskt sett ägnat sig åt under vinterhalvåret, som normalt är lågsäsong för branschen. Såväl vintrarna som branschen har dock förändrats med åren. Klimatförändringarna har lett till mer utmanande vinterförhållanden med kortare vintersäsong, temperaturväxlingar som ger omväxlande väder och svårare vägförhållanden, samt kraftiga snöfall som ställer krav på mycket resurser under kort tid.
Maskinentreprenörerna ser en utveckling där allt fler medlemsföretag av olika anledningar väljer bort vinterväghållning. Maskinentreprenörernas konjunkturrapport MEKO från december 2022 bekräftar det minskade intresset. På frågan "Tar du snöröjningsuppdrag" svarade 46 procent av företagen nej, och av dessa ökar andelen som inte anser att det är tillräckligt betalt (från 34 procent 2021 till 57 procent 2022).
Ersättning för beredskap ingen självklarhet
Våra undersökningar visar dessutom att många av företagen inte får ersättning för beredskapen de behöver för att kunna utföra uppdragen. I 2022 års MEKO-rapport frågade vi våra medlemmar som jobbar med snöröjning om beredskapsersättning. Svaret blev att endast 11 procent av företagen alltid får ersättning för beredskapen, medan 28 procent aldrig får det. Totalt sett får 56 procent ibland ersättning för beredskapen.
Maskinentreprenörernas konjunkturrapport Vinter-MEKO 2022
Villkoren för nästa säsong sätts nu
Villkoren för nästa säsongs vinterväghållning sätts redan nu, i de upphandlingar för kommande vintrar som genomförs under april månad. Skäliga villkor för beredskap bör ses som en investering i en fungerande vinterväghållning. Om vinterväghållning ska anses som ett viktigt samhällsuppdrag måste de utförare som Sveriges kommuner upphandlar ges förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb. För det krävs beredskapsersättning och skäliga ekonomiska villkor. Bara på så sätt kan kommunerna förvänta sig att de entreprenörer de upphandlar förmår att uthålligt genomföra de arbetsuppgifter de åtagit sig.
Anders Robertsson
Vd för bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna
Publicerad den 12 april 2023