Förra året lanserade vi vårt näringspolitiska program, som innehåller de frågor som är viktigast att driva för medlemsföretagens räkning. Nu tar vi nästa steg i arbetet mot bättre villkor för branschen – genom en rekrytering direkt från ett av departementen.
I december får vi ett välkommet nytillskott i form av en näringspolitisk ansvarig. Anna Larsson kommer närmast från en roll som politiskt sakkunnig åt infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson på Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.
Hos oss på ME kommer Anna att ansvara för att driva och utveckla vårt näringspolitiska arbete och bygga och vårda relationer med politiker, myndigheter och andra nyckelaktörer för att påverka beslut. En viktig del är också att arbeta nära medlemsföretagen för att förstå branschens förutsättningar, villkor och vardag.
Hej Anna, och välkommen till ME! Vad ska bli roligast i din nya roll hos oss?
– Tack! Jag ser verkligen fram emot att jobba för att göra den lilla anläggningsföretagarens röst hörd.
Och vad tror du utmaningen blir?
– På departementet har jag haft tillgång till personer och information på ett helt annat sätt. Jag har varit bortskämd med att få tag på allt jag behöver. Det är här mitt breda nätverk kommer in i bilden. Det är en resurs som jag kommer att använda effektivare.
"Man får inte hämma innovationen"
I vårt näringspolitiska program fokuserar vi ju på frågor som är viktiga för våra medlemsföretag. Finns det någon fråga där som är extra viktig för dig?
– Jag tycker att ni har identifierat flera angelägna frågor. En av de största utmaningarna, som ME redan har pekat ut, är att få till bättre upphandlingar. Här finns det mycket man kan göra. Jag hoppas kunna nå lite framgång här, men det blir definitivt en utmaning.
Omställningen är en annan viktig fråga för Anna. Även den har sina utmaningar.
– Där har politiken tyvärr snöat in på elektrifiering och ibland låter det som om det är den enda lösningen, vilket är beklagligt. Vi måste vara öppna för att titta på andra omställningsmöjligheter och drivmedel. Dessutom – vad vet vi? Om tio år kanske det finns något annat drivmedel som vi inte känner till i dag. Man får inte hämma innovationen genom att låsa in sig på ett spår redan nu.
Få upp branschens frågor på agendan
Allt jobb som ME gör ska vara till nytta för medlemmarna. Att förstärka med en näringspolitisk ansvarig ger större tyngd i debatten.
– Jag hoppas att det gör att man ser mer av våra frågor, att det gör dem tydligare. Min målbild är att försöka få upp dem på agendan så att vi syns ännu mer.
Många tänker kanske att ME är en liten bransch- och arbetsgivarorganisation, menar Anna.
– Men jag tycker inte att vi är så små. Det är vi som gör flera av de samhällsviktiga anläggningsarbetena: bredband, VA, underhåll, gruvor – vi har hela paletten. LKAB, Skanska och Peab är kanske mer kända företagsnamn för gemene man, men det är ME:s medlemmar som gör jobbet.
Fyra av fem anläggningsmaskiner i Sverige tillhör företagare inom ME. Arbetet med att tydliggöra det i den offentliga debatten pågår ständigt.
Mycket att göra vad gäller Sveriges beredskap
På Stora Infradagen, ME:s största årliga event, samlas bransch och beslutsfattare för att diskutera framtidens infrastruktur. 23–24 januari är det dags igen, på Stockholm Waterfront. Under dagarna lyfts de områden fram som är viktiga att påverka för att utveckla och förändra medlemmarnas förutsättningar.
Vilka programpunkter ser du särskilt fram emot?
– Jag tycker att Stora Infradagen tar upp flera väldigt intressanta och aktuella frågor. En av dem är entreprenörens roll i totalförsvaret. Där har vi en stor utmaning, och det finns mycket att göra.
När det gäller beredskap har Sverige en hel del att lära om initiativförmåga, tycker Anna. Vi är inte alltid "bäst i klassen".
– Våra myndigheter måste våga fatta beslut vid kriser. Här hoppas jag på att det blir en förändring.
Hon lyfter fram exemplet med E22:an, som drabbades av trafikkaos under snöovädret i januari, då uppemot 1 000 bilar satt fast i timmar.
– Då satt flera myndigheter i så kallade samverkansmöten i stället för att göra någonting konkret åt situationen. Det var inte förrän Hemvärnet, en frivilligorganisation, kontaktades som det operativa arbetet verkligen kom i gång. Försvarsmakten var för övrigt den enda myndigheten som inte fick någon kritik. Efter det här haveriet har flera myndigheter granskat sitt agerande och Trafikverket har bland annat sett över sin beredskap. Nyligen fick Trafikverket för första gången testa sitt nya arbetssätt då det på kort tid kom stora mängder snö.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har sedan november i år en ny generaldirektör, Mikael Frisell, med bakgrund från bland annat försvaret.
– Det hoppas jag kommer att stärka myndighetens arbete, säger Anna.
Svårt att konkurrera när beställarna kräver el
Ett annat aktuellt ämne som också ska hinna avhandlas på Stockholm Waterfront är den bristande konkurrensen inom den svenska drivmedelsbranschen.
– Vi har en monopolsituation för drivmedel, det är ingen fungerande marknad. Det är också svårt att konkurrera när man ska gå in i entreprenader. Om uppdragsgivaren kräver elektrifierade maskiner, vad ska man göra då, skrota hela sin flotta? Det kan inte ett litet företag göra.
Stora satsningar på infrastruktur
Regeringen presenterade under hösten historiska satsningar på infrastruktur. I infrastrukturpropositionen ökar man den ekonomiska ramen med hela 27 procent. Mer pengar till infrastruktur alltså, men hur får vi mer infrastruktur för pengarna? Det ska infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana diskutera under Stora Infradagen.
För Anna Larsson är frågor om väg- och järnvägsinfrastruktur och underhåll vardag.
– Det jobbar departementet med varje dag. Det är viktiga frågor som inte bara handlar om tillgänglighet utan också innebär fler arbetstillfällen för ME:s medlemmar.
I propositionen står det också att alternativ finansiering av projekt ska prövas, något hon ser positivt på.
– Behovet av både underhåll och nyinvesteringar på väg och järnväg är stort. Ska vi få mer väg- och järnvägsinfrastruktur på plats måste vi våga testa andra upplägg än det traditionella – att Trafikverket driver allt i egen regi. Om myndigheten dessutom får en benchmark att mäta sig mot kanske det leder till att de blir mer effektiva i sin verksamhet, annars kör de bara på i samma gamla hjulspår.
– Jag upplever också att svartmålningen av OPS:er (offentlig-privat samverkan) verkar ha släppt. Det finns nu en större acceptans för alternativa driftsformer och upplägg. Här ligger våra nordiska länder på många sätt före oss och vi kan dra nytta av deras erfarenheter. Ibland kan det faktiskt vara en fördel att inte vara först på bollen utan i stället lära av andras erfarenheter och misstag.
Anmäl dig till Stora Infradagen 23–24 januari
ME:s näringspolitiska arbeteI ME:s näringspolitiska program ingår fyra fokusområden:
Exempel på frågor vi driver är att åtgärda underhållsskulden inom transport- och energiinfrastrukturen, att bekämpa brott mot företagare, att genomföra en klimatsmart omställning med förnybara drivmedel och att aktivt främja jämlikhet och fler kvinnor i branschen. |
Publicerad den 28 november 2024