user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-in sign-out

Mer pengar till infrastruktur kräver mer infrastruktur för pengarna

Maskinentreprenörerna välkomnar regeringens besked om ökade medel till infrastrukturen för att åtgärda Sveriges stora infrastrukturskuld.

Investeringsramen ökas med 200 miljarder till totalt 1 200 miljarder fram till 2037. Utöver det skjuter regeringspartierna och Sverigedemokraterna till ytterligare 15 miljarder för att stödja satsningar inom infrastruktur. Totalt sett har därmed regeringen satsat det maximala beloppet som Trafikverket förmår hantera för infrastrukturinvesteringar under investeringsperioden fram till 2037, konstaterar näringsminister Ebba Busch på regeringens presskonferens.

– Nu när regeringen går all-in med medel till Trafikverket är det upp till bevis att säkerställa att de nya pengarna inte försvinner i kostnadsökningar inom infrastrukturprojekten, säger Maskinentreprenörernas vd Anders Robertsson i en kommentar till regeringens besked.

Maskinentreprenörerna anser att det bara är möjligt genom ökad konkurrens i bygg- och anläggningssektorn. Forskning från InfraSweden visar att bristande konkurrens är ett viktigt skäl till bygg- och anläggningssektorns låga produktivitet. Endast ett fåtal större aktörer blir aktuella i upphandlingar, och de största bolagen har 70 procent av marknaden. Så ser det inte ut i de nordiska grannländerna.

– Regeringen kan bara förvänta sig mer infrastruktur för pengarna om konkurrensen leder till mer konkurrenskraftiga priser. Detta sker bara om kraven som ställs i upphandlingarna gör det möjligt för fler leverantörer att faktiskt lämna anbud, säger Anders Robertsson.

Maskinentreprenörernas medlemsföretag står för 80 procent av landets produktionskapacitet vad gäller anläggningsmaskiner. Det gör Maskinentreprenörerna till en viktig aktör för transportinfrastrukturen.

Publicerad den 4 september 2024