user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-in sign-out

Maskinentreprenörernas kommentar till budgeten

Maskinentreprenörerna (ME) förväntar sig nu leverans av regeringens satsning att stänga Sveriges stora infrastrukturskuld fram till 2037.

För att de 200 extra miljarder som regeringen tillför ska räcka till de aviserade åtgärderna krävs ökad konkurrens vid infrastrukturprojekt. Sker inte detta är risken att kostnaderna ökar och satsningen på 1 200 miljarder fram till 2037 trots allt inte räcker.

– Regeringen kan bara förvänta sig mer infrastruktur för pengarna om konkurrensen leder till mer konkurrenskraftiga priser. Detta sker bara om kraven som ställs i upphandlingarna gör det möjligt för fler leverantörer att faktiskt lämna anbud, säger Anders Robertsson, vd på Maskinentreprenörerna.

Maskinentreprenörerna välkomnar även regeringens ökade stöd för omställning i arbetslivet. 900 miljoner kronor satsas på regional Yrkesvux vilket innebär att cirka 11 000 fler får möjlighet att utbilda sig till exempelvis maskinförare. Maskinentreprenörerna ser detta som ett viktigt steg för att säkerställa tillräcklig kompetens på arbetsmarknaden.

– Satsningen bidrar till att utbilda fler maskinförare som kan möta samhällets växande behov av investeringar inom VA, elnät, laddinfrastruktur och byggsektorn, konstaterar Anders Robertsson.

ME representerar genom sina medlemsföretag cirka 80 procent av den faktiska produktionskapaciteten i Sverige vad gäller anläggningsmaskiner. Medlemsföretagen äger och kör de entreprenadmaskiner som bygger infrastruktur, bostäder, förbereder och underhåller vägar, vatten-, avlopps- och elnät och på så sätt bidrar till Sveriges välfärd och klimatomställning.

Publicerad den 20 september 2024