user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-in sign-out

Pensionärer löser kompetensbristen

Foto: iStock/Havator AB

Att hitta kranförare är inte alltid det lättaste. Bristen på yrkeserfarna maskinförare är en ständig utmaning i branschen. Men tack vare den kollektivavtalade möjligheten att visstidsanställa pensionärer har Havator i Umeå hittat ett sätt att både säkra kompetensen och stärka gemenskapen.

– Har du kört kran i 40 år så har du en kunskap som är nästintill ovärderlig för yrket, säger Thomas Eklund, depåområdeschef för Umeå och Örnsköldsvik.

Havator är ett ME:s största medlemsföretag och ett av Nordens ledande företag inom lyfttjänster, tunga transporter och industrimontage. I Umeå och Örnsköldsvik ansvarar Thomas Eklund för totalt 18 mobilkranar och ett tjugotal förare. Men att hitta nya kranförare är en stor utmaning, eftersom rekryteringsbasen är begränsad och utbildningsvägarna få.

– Att kunna anlita pensionerade förare är en stor nyckel för oss. Vi jobbar ständigt med att försöka hitta lärlingar som vi utbildar själva. Men de pensionärer som fortfarande vill jobba lite grann är guld värda för oss, säger Thomas.

Flexibel lösning för båda parter

Sedan avtalsrörelsen 2023 har företag som omfattas av Entreprenadmaskinavtalet möjlighet att visstidsanställa pensionärer – både under en längre tid och så kort tid som ett enda arbetspass. I det här fallet definieras en pensionär som en person som fyllt 69 år eller som får någon form av pensionsersättning. ME:s arbetsrättsjurister tycker inte att detta är tillräckligt känt i branschen, och för att underlätta för företagen har ME nu tagit fram en blankett som går att ladda ner.

För Havator innebär möjligheten att erfarna förare enkelt kan hoppa in vid behov. De finns kvar i företagets system, har giltiga säkerhetsutbildningar och ID06, vilket gör att de snabbt kan börja arbeta igen. Dessutom behöver det med användningen av blanketten inte längre skrivas ett anställningsavtal för varje tillfälle.

– Jag kan ringa dem direkt när det behövs. De får lön som vanligt och tycker ofta att det är roligt att komma ut, träffa kunder och vara en del av gänget. För många blir det också en viktig social bit, säger Thomas.

Trygghet och stabilitet

För en verksamhet som sällan står stilla är möjligheten att ta in pensionärer ovärderlig. De rycker in vid sjukdomar, under semestrar och när något oväntat inträffar.

– Vi har ett ungt gäng i Umeå med familjer och småbarn. Det händer ofta att någon måste vabba och då är det tryggt att kunna ringa in någon som både kan jobbet och som man litar på. De hoppar in, kör sina pass och bidrar till att verksamheten flyter på.

Dessutom blir de pensionerade kollegorna en naturlig del av sammanhållningen. De bjuds in till jul- och sommarfester och kommer ofta förbi på en fika – även om de inte är ute på uppdrag.

– De bidrar till verksamheten på ett väldigt positivt sätt. Och det känns fint att de känner sig uppskattade, säger Thomas.

En ovärderlig kunskapskälla

Att låta erfarna förare fortsätta bidra även efter pensionen gynnar inte bara företaget, utan också nästa generation medarbetare.

– När man tar in en lärling kan den personen lära sig mycket av förare som gått i pension. Det är ett sätt att bevara och föra vidare yrkeskunskapen. Jag rekommenderar verkligen fler att testa det, säger Thomas.

Fakta: Visstidsanställning av pensionärer

  • Alla Maskinentreprenörernas medlemsföretag som omfattas av Entreprenadmaskinavtalet har möjlighet att visstidsanställa pensionärer, även för korta insatser.
  • Möjligheten infördes i avtalsrörelsen 2023, när ME och fackförbundet Byggnads enades om att skapa större flexibilitet för både arbetsgivare och pensionerade yrkespersoner.
  • Pensionärer avser personer som fyllt 69 år eller som får någon form av pensionsersättning.
  • Läs mer och ladda ner ifyllningsbar blankett för visstidsanställning efter pension.

Publicerad den 17 november 2025