På en anrik hästgård, på ett höstvackert Ekerö strax utanför Stockholm, arbetar Drottningholms Entreprenad med ett markprojekt. Dressyrhästarna och deras ryttare ska få en uppvärmd innergård lagom till vintern.
En av dem som arbetar med uppgiften är studenten Henrik Künneke, som nyligen påbörjat sin träning till maskinanläggningsförare på ME-skolans yrkesvuxutbildning. Han är nu ute på sin första APL-period och som handledare har han kollegan Emil Biverot, som också han utbildat sig via ME-skolan. Emil gick bygg- och anläggningsprogrammet på gymnasiet, men har nu hunnit få åtta års arbetslivserfarenhet i yrket.
– Det är roligt att vara handledare även om det är lite ovant och ibland kan jag tycka att det är lite svårt att veta vad som förväntas av mig, säger Emil Biverot.
Han får dock snabbt beröm av Henrik Künneke som är nöjd med valet av handledare.
– Emil är jättebra. Jag går med och får köra grävmaskinen när det finns möjlighet. Det mest intressanta för mig är att få se hur man lägger upp ett jobb. I skolan är det ju en perfekt miljö som är anpassad för att vi ska kunna träna med maskinerna, men i verkligheten är det mycket mer att ta hänsyn till.
Vill ta ansvar och hjälpa till
Även om handledarrollen är ny för Emil Biverot är APL-elever inget nytt för Drottningholms Entreprenad. Företaget har tagit emot många elever under årens lopp och Dennis Faerden, operativ chef, ser att det är till stor nytta för både branschen och företaget.
– Vi måste säkra framtiden. Det får inte vara fler som går i pension än vad det kommer in nya, så då måste vi ta vårt ansvar och hjälpa till. Ingen är fullärd från skolan, utan det är ju mycket kvar som man som nyexaminerad måste få lära sig i arbetslivet. Det är också ett bra sätt för vårt företag att hitta ny personal. Vi får möjlighet att både forma och testa en person som kan bli en framtida medarbetare.
Drottningholms Entreprenad gör allt ifrån små mark- och anläggningsprojekt, som här på hästgården, till gigantiska Skanskaprojekt som till exempel nya Slussen och Förbifart Stockholm. Tyvärr är det inte alltid så lätt att få tillåtelse att ta med en APL-elev, vilket Dennis Faerden vittnar om.
– Vår affärsidé är att hyra ut maskiner med kompetenta förare. Vi jobbar alltid per timme och som underentreprenörer, vilket gör att vi måste stämma av med våra kunder om det går bra att vi har med oss en elev. Alla säger alltid att de tycker att det är viktigt, men när de väl får frågan är svaret ganska ofta att de inte tycker att de har tid.
Förändra gamla föreställningar
Dennis ser dock fler utmaningar för branschen att klara kompetensförsörjningen än den att ta emot APL-elever. Gamla normer och föreställningar måste utmanas om ungdomar ska tycka att det är ett attraktivt yrke.
– Det måste till exempel vara möjligt för båda föräldrarna att kunna vara föräldralediga och att lämna och hämta sina barn på förskolan. Det är en självklarhet, det måste bara gå. Annars kan vi inte locka unga människor till vår bransch. Jag förstår att det kan vara svårt. Grävmaskinisten är ju spindeln i nätet och ett schaktlag kommer inte så långt om grävmaskinisten inte är där, men min erfarenhet är att med rätt inställning går det att hitta lösningar. Det handlar om att planera bättre och att testa sig fram.
Emil Biverot, som själv snart ska gå på föräldraledighet med sitt andra barn, är i alla fall nöjd över sitt yrkesval.
– Jag har alltid velat köra maskin. Min mamma jobbade med anläggning, så intresset väcktes när jag fick följa med henne till jobbet när jag var liten. Det jag gillar med yrket är att alla har sina ansvarsområden, att man arbetar självständigt, samtidigt som man ingår i ett lag.
Maskinförare på 30 veckor
Henrik Künneke som är helt ny i både branschen och yrket hoppas att också han ska bli kvar och trivas.
– Jag har ju sagt upp mig från mitt tidigare jobb i eventbranschen för att satsa på det här i stället. Maskiner har alltid varit ett intresse för mig så när jag fick upp ett inlägg i mitt flöde om att det går att utbilda sig till maskinförare på 30 veckor, så kändes det väldigt lockande. Jag hoppas att det kommer att kännas bra här på Drottningholms Entreprenad och att de ska tycka att jag gör ett bra jobb, så att jag får vara kvar. Det är fantastiskt roligt att köra grävmaskin!
Om Drottningholms Entreprenad
Drottningholms Entreprenad AB startades år 1987 av Peter Faerden. Han var då murare och hade en önskan om att vilja kunna göra hela jobbet själv, det vill säga både gräva grunden och mura den. Peter Faerden köpte en traktorgrävare och lade så grunden till det som idag är ett väletablerat företag med ett 80-tal anställda med omkring 100 maskiner och 30 lastbilar av olika slag. Företaget har varit ME-medlemmar sedan 1994.
|
Kompetensförsörjning på agendan på Stora Infradagen
Många företagare har svårt att hitta utbildade medarbetare, men hur utbrett är egentligen problemet? ME har låtit Navet Analytics undersöka hur kompetensbehovet i branschen ser ut idag och hur det förväntas utvecklas framöver. På Stora Infradagen 23–24 januari får vi en redovisning av resultatet som kommer att ligga till grund för framtida satsningar.
Anmäl dig till Stora Infradagen