MEDLEMSFÖRMÅNER. Pelle Johansson, vd för Kolarviks Sten & Trädgård, är en av de första att testa Husqvarnas nya batteridrivna motorkap. På ett bygge i Uppsala jämför han batterikapen med en bensinkap. "Det mesta med batterimaskinen är bättre".
Han testar båda motorkaparna genom att såga bort ett stycke i en betongsten som är 50 millimeter tjock och 40 centimeter i diameter.
– Det är stora skillnader mellan maskinerna. Ljudet generellt på maskinkapar är alldeles för högt och det är jättejobbigt att stå i flera timmar och såga. Bensinmaskinen är alldeles för tung medan batterikapen väger mindre och är mycket lättare att hantera. Känslan i batterimaskinen är klart bättre. Det är en väsentlig skillnad. Ja, det mesta med batterimaskinen är bättre, tycker Pelle Johansson.
Maskinen minskar risken för kast
Han konstaterar också att det känns tryggt att Husqvarna K540i är en maskin som hans anställda kan jobba säkrare med, eftersom den minskar risken för kast. Den så kallade X-Halt-funktionen bromsar klingan på bråkdelen av en sekund om den fastnar. En oerhört viktig säkerhetsaspekt.
Och eftersom Pelle Johanssons firma jobbar väldigt mycket i trånga utrymmen och på innergårdar, där bensinkapar låter enormt mycket välkomnar han batterimaskinen för att få ner ljudnivån.
Ytterligare en säkerhets- och arbetsmiljöaspekt är att om du kopplar maskinen till den batteridrivna vattentrycktanken så undviker du gnistbildning vid heta arbeten.
Smarta laddrutiner
Peller Johansson flaggar för att en batterimaskin kräver nya rutiner mot om du har en bensinkap.
– När du går på fikarast tar du med dig det batteri som du precis har använt och ser till att sätta det i laddaren. Ta sedan med dig det nyladdade batteriet. Om du har ett extra batteri som alltid sitter på laddning kommer det fungera utmärkt.
Kolarviks Sten & Trädgård har som målsättning att byta ut alla fossildrivna maskiner och bilar till batteridrivna i framtiden.
Se film
Här kan du kolla på en film när Pelle testar den batteridrivna kapen.
Publicerad den 29 maj 2024