user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-out

Webbinarium: Skadligt bruk på arbetsplatsen

Foto: iStock

Att upptäcka eller misstänka att en medarbetare har problem med alkohol, narkotika, läkemedel eller spel kan vara en svår situation att ta itu med. Vi ger dig några råd på vägen.

Förr eller senare händer det – att du som chef konfronteras med en medarbetare som har problem med skadligt bruk. Om en anställd kommer till arbetet påverkad, eller ofta sjukskriver sig på måndagar, vad kan du som arbetsgivare göra då? 


ME:s rådgivare Johan Molén och Staffan Söder informerar om skadligt bruk på arbetsplatsen och går igenom vad du som arbetsgivare är skyldig att göra – och vad du inte behöver göra.
 

Du får bland annat svar på frågorna: 

  • Vad gör jag när jag upptäcker att en anställd har problem? 

  • Kan jag säga upp personen i fråga? 

  • Måste jag betala rehab/behandlingshem? 

Informationsträffen är kostnadsfri och kommer att ske digitalt via videomötesverktyget Teams. Som vanligt, passa på att ställa frågor. 

Tid och plats 

Datum: Tisdag 17 september 
Tid: Kl. 10.00–11.00. 
Plats: Online via mötesverktyget Teams. 
Anmäl dig senast: Måndag 16 september kl. 13.00
Ytterligare tillfälle: Torsdag 19 september kl. 14.00-15.00

Praktiska detaljer

  • Informationsträffen är kostnadsfri och sker digitalt via videomötesverktyget Teams.
  • Du kan ansluta till ett Teams-möte från vilken enhet som helst. Har du inget Teams-konto ansluter du enkelt som gäst.
  • När du anmält dig får du en bekräftelse på mejlen. Där finns en länk som gör att du kan spara aktiviteten i din Outlook-kalender.
  • Länken för att delta på webbinariet skickas ut till den e-postadress du angivit en stund innan.
  • Passa på att ställa frågor under webbinariet!

Anmäl dig här

Så här behandlar vi dina personuppgifter

För Maskinentreprenörerna är personlig integritet viktigt. Vi eftersträvar en hög nivå av dataskydd. Här kan du läsa mer om ME:s integritetspolicy och vilka rättigheter du har.