user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-in sign-out

Skyddsombud

Arbetstagarnas representant på arbetsplatsen är skyddsombudet, eller arbetsmiljöombudet som det också kallas. Här finns information om skyddsombudets roll och annat som är bra för dig som arbetsgivare att känna till.

Samverkan med skyddsombud

För att skapa en bra arbetsmiljö är det viktigt att du som arbetsgivare samverkar med dina arbetstagare i frågor som rör arbetsförhållandena i verksamheten. Det är också en skyldighet du som arbetsgivare har enligt Arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets regler. Arbetstagarnas representant är skyddsombudet, eller arbetsmiljöombudet som det också kallas.

Skyddsombudets roll

Ett skyddsombud ska bland annat:

  • Företräda arbetstagarna i arbetsmiljöfrågor och verka för en tillfredsställande arbetsmiljö.
  • Bevaka skyddet mot olyckor och ohälsa och se till att arbetsgivaren bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete.
  • Delta vid planering av nya eller ändrade lokaler, anordningar, arbetsprocesser, arbetsmetoder och av arbetsorganisation.
  • Delta vid skyddsronder, riskanalyser och upprättande av handlingsplaner.
  • Begära att åtgärder sätts in vid bristande arbetsmiljö, alternativt att undersökning ska göras för att kontrollera arbetsmiljöförhållandena.
  • Avbryta arbetet vid omedelbar fara för liv och hälsa.

Utbildning för skyddsombud

För att kunna utföra sina arbetsuppgifter har ett skyddsombud rätt att få utbildning genom arbetsgivaren, och ta del av handlingar i verksamheten kring förhållandena i arbetsmiljön. Via ME går det att anmäla skyddsombud till skyddsombudsutbildningar:

BAM startkurs arbetsmiljö

Val av skyddsombud

Skyddsombud ska utses på arbetsställen med fem eller fler anställda. Normalt utses skyddsombud på tre år av den fackliga organisation som har eller brukar ha kollektivavtal med arbetsgivaren. Finns det inte någon sådan organisation kan arbetstagarna själva välja skyddsombud.

Skyddsombudet själv behöver inte nödvändigtvis tillhöra ett fackförbund, även om detta är det vanligaste. Skyddsombudet företräder alla arbetstagare på arbetsplatsen oavsett deras fackliga tillhörighet.

Så snart skyddsombudet har valts ska den fackliga organisationen meddela arbetsgivaren skyddsombudets namn, adress, skyddsområde (kan till exempel vara geografiskt eller indelat per yrkesgrupp och omfatta dess kollektivavtalsområde på arbetsplatsen) och för vilken tid skyddsombudet har uppdraget.

Huvudskyddsombud

När det finns flera skyddsombud på ett arbetsställe ska en av dem utses till huvudskyddsombud. Huvudskyddsombudet samordnar skyddsombudens verksamhet och företräder dem utåt. Huvudskyddsombudet verkar på hela arbetsstället och ska till exempel ta upp frågor med arbetsgivaren som rör mer än ett skyddsområde.

Regionalt skyddsombud

Ofta utser de fackliga organisationerna även regionala skyddsombud. Ett regionalt skyddsombud har samma uppgifter och befogenheter som övriga skyddsombud och företräder arbetstagare, oavsett facklig tillhörighet, på arbetsplatser där det saknas lokala skyddsombud. Det regionala skyddsombudet har även rätt att företräda arbetstagarna på arbetsställen där det finns lokala skyddsombud.

Det som vanligtvis krävs för att det regionala skyddsombudet ska ha befogenhet är att det finns minst en medlem i det regionala skyddsombudets fackliga organisation på arbetsstället. De regionala skyddsombuden får dock inte företräda arbetstagarna på de arbetsplatser som har en skyddskommitté.

Ibland kan det vara en fördel att de lokala skyddsombuden tar hjälp av ett regionalt skyddsombud som inte är anställd på arbetsstället, till exempel när krav på arbetsmiljöförbättringar framförs till arbetsgivaren.

Har du frågor?

Kontakta vår rådgivning på 010-256 99 99, måndag-fredag 816. Du kan också mejla oss på radgivning@me.se. Skriv organisationsnummer i ämnesraden för snabb service!

Uppdaterad den 19 december 2024