Har du frågor?
Kontakta vår rådgivning på 010-256 99 99, vardagar 8-16. Eller mejla oss på radgivning@me.se. Skriv organisationsnummer i ämnesraden för snabb service!
Tillbud som inträffar i företaget ska utredas internt. Olyckor ska du som regel anmäla till Arbetsmiljöverket, Försäkringskassan och AFA Försäkringar. Även särskilt allvarliga tillbud som hade kunnat leda till personskada ska du anmäla till Arbetsmiljöverket.
Tillbud är en händelse som hade kunnat leda till personskada, till exempel att någon halkar, men utan att skada sig.
Ett allvarligt tillbud är när det har inneburit en allvarlig fara för någons liv eller hälsa. Ett allvarligt tillbud kan till exempel vara ett ras nära en medarbetare vid schaktning, eller ett tappat redskap på en arbetsplats där arbetstagare arbetar på marken kring maskinen.
Både olyckor och tillbud kan även vara av psykosocial art, till exempel hot om våld eller när en person hamnat i chock.
En olycka är när någon faktiskt har skadat sig, oavsett om det har varit allvarligt eller inte. Enklare sårskadador, stukning eller sträckning är exempel på skador som ni inte behöver anmäla, enligt Arbetsmiljöverket.
Du som arbetsgivare är skyldig att utreda olyckor och tillbud internt för att ta reda på orsaken. Om det finns behov av det ska ni sätta in förebyggande åtgärder. De åtgärder som ni inte kan genomföra omedelbart ska ni lägga in i en handlingsplan.
Du som medlem i ME har kostnadsfritt tillgång till ett webbaserat system som stödjer det systematiska arbetet med att rapportera, följa upp och åtgärda händelser.
Det så kallade IA-systemet är skapat för att hantera avvikelser, incidenter och olyckor i företaget. Förutom att det ger ditt företag en smidig intern hantering av tillbud och avvikelser, får du tillgång till branschgemensam statistik som du kan använda i det förebyggande arbetet.
Du får också tillgång till kostnadsfria grund- och fortsättningsutbildningar i systemet samt fri assistans via en supportdesk.
Till AFA försäkring och IA-systemet
Allvarliga olyckor och tillbud ska du som arbetagivare rapportera till Arbetsmiljöverket direkt.
En olycka som samtidigt drabbat flera arbetstagare ska också anmälas, även om någon arbetstagare inte har skadats allvarligt. Arbetsskador (arbetsolyckor och arbetssjukdom) ska anmälas till Försäkringskassan och AFA Försäkring. Det är arbetstagaren som ska göra anmälan, men blanketten ska kompletteras med anställningsuppgifter och skrivas under av arbetsgivaren.
Tjänsten Anmäl arbetsskada är gemensam för Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan.
Kontakta vår rådgivning på 010-256 99 99, vardagar 8-16. Eller mejla oss på radgivning@me.se. Skriv organisationsnummer i ämnesraden för snabb service!
Uppdaterad den 4 juni 2024