user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-in sign-out

Arbetsmiljöansvar för byggherre, BAS-P och BAS-U

Vid byggnads- och anläggningsarbete är det nästan alltid fler än arbetsgivaren som har arbetsmiljöansvar. Här går vi igenom ansvaret för byggherren, BAS-P och BAS-U.

Ofta är det olika företag i rollerna som byggherre, projektör respektive arbetsgivare för de som utför byggnads- eller anläggningsarbetet. Det är också vanligt att flera projektörer och bygg- eller anläggningsföretag arbetar i samma projekt.

De som är involverade i projektet behöver samordna sina arbeten så att det inte uppstår arbetsmiljörisker för andra. Det är därför det finns särskilda regler för byggnads- och anläggningsarbete både i arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

Flera har ansvar för arbetsmiljön

De som har ett ansvar att ta hänsyn till arbetsmiljön vid byggnads- och anläggningsarbete är:

  • Byggherren.
  • Arkitekter, konstruktörer och andra som deltar i planeringen eller projekteringen (projektörer).
  • Byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering (BAS-P).
  • Byggarbetsmiljösamordnare för utförandeskedet (BAS-U)
  • Arbetsgivare.
  • Ensam- och familjeföretagare.
  • Tillverkare av monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar.
  • Arbetstagarna själva.

Varje arbetsgivare i ett bygg- eller anläggningsprojekt har ansvar för ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete för sina anställda eller inhyrda, även om det finns fler aktörer med arbetsmiljöansvar på arbetsplatsen.

Ensam- och familjeföretagare utan anställda ska följa samma regler för byggnads- och anläggningsarbete som arbetsgivarna. I övrigt är det byggherren, projektörerna och byggarbetsmiljösamordnarna (BAS-P och BAS-U) som har arbetsmiljöansvar inom ramen för sina arbetsuppgifter.

Byggherren har ett övergripande ansvar för att se till att arbetsmiljön under byggskedet och bruksskedet blir bra. Till sin hjälp ska byggherren utse lämpliga byggarbetsmiljösamordnare, en BAS-P och en BAS-U, som samordnar de som är involverade i byggprojektet, från början till slutet av byggprocessen.

Byggherrens ansvar

Byggherren, det vill säga den som beställer ett byggnads- eller anläggningsarbete, ska förebygga risker för olycksfall och ohälsa under både byggskedet och bruksskedet genom att försöka planera och projektera bort riskerna. Detta arbetsmiljöansvar för byggherren är unikt för just byggnads- och anläggningsarbeten, och finns inte på motsvarande sätt för beställare i andra branscher.

Byggherren är bland annat ansvarig för att:

  • Se till att viktiga faktorer för arbetsmiljön uppmärksammas så tidigt som möjligt i byggprojektet.
  • Se till att arbetsmiljön beaktas både för byggskedet och bruksskedet.
  • Se till att arbetet med att förebygga arbetsmiljörisker sker både under planeringen och projekteringen och under byggskedet.
  • Se till att tidplanen är så väl tilltagen att arbetena kan utföras i en takt som inte medför arbetsmiljörisker.
  • Utse lämpliga byggarbetsmiljösamordnare, BAS-P och BAS-U som samordnar de som är involverade i byggprojektet, från början till slutet av byggprocessen.
  • Förhandsanmäla byggprojektet till Arbetsmiljöverket (gäller byggnads- och anläggningsarbeten av en viss omfattning).
  • Se till att en arbetsmiljöplan upprättas innan byggarbetsplatsen etableras.
  • Följa upp arbetsmiljöuppgifter som BAS-P och BAS-U ska göra genom hela byggprojektet.

Exempel på faktorer som påverkar arbetsmiljön under byggskedet, som byggherren ska beakta:

  • Hur och var byggnaden eller anläggningen placeras och utformas.
  • Val av byggprodukter, konstruktioner och inredningar.
  • Etableringsområdets storlek och tillgänglighet.

Det är viktigt att byggherren är tydlig i sina förfrågningsunderlag kring vilka arbetsmiljökrav som gäller i byggprojektet och väljer lämpliga byggarbetsmiljösamordnare, projektörer och entreprenörer som kommer att ta hänsyn till arbetsmiljöfrågor.

Byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering (BAS-P)

Byggarbetsmiljösamordnaren för planering och projektering (BAS-P) ska samordna de olika projektörerna, det vill säga arkitekter, konstruktörer och andra som medverkar vid planeringen och projekteringen.

Samordningens syfte är att de olika projektörerna ska ta hänsyn till varandras lösningar, så att det inte uppstår arbetsmiljörisker under byggskedet eller bruksskedet på grund av planeringen och projekteringen. Det kräver att BAS-P deltar i att planera och leda projekteringen.

BAS-P ska bland annat:

  • Se till att projektörerna samordnar ritningar och andra tekniska beskrivningar med varandra.
  • Se till att planeringen och projekteringen möjliggör att byggnads- eller anläggningsarbetet kan utföras så att det inte uppstår arbetsmiljörisker.
  • Se till att olika arbetsmoment inte orsakar risker på grund av att de måste utföras samtidigt, efter varandra eller på samma plats.
  • Se till att en arbetsmiljöplan upprättas.
  • Utarbeta en dokumentation över konstruktion och utformning, så att kommande arbeten med drift, underhåll, ändring och rivning kan ske säkert och hälsosamt.

Byggarbetsmiljösamordnare för utförandet av arbetet (BAS-U)

Byggarbetsmiljösamordnaren för utförandet av arbetet (BAS-U) ska delta i planeringen och samordna olika entreprenörers arbeten i byggskedet så att entreprenörerna inte skapar risker för varandra.

BAS-U ska bland annat:

  • Ta in uppgifter om de risker som kan uppstå på grund av varje entreprenörs verksamhet.
  • Se till att man tar hänsyn till arbetsmiljön när arbetsmetoder och utrustning väljs, när olika arbeten samplaneras och vid tidsplaneringen i övrigt.
  • Organisera skyddsarbetet i byggprojektet genom bland annat skyddsronder.
  • Se till att det utfärdas skyddsregler för byggarbetsplatsen.
  • Inrätta personalutrymmen, toaletter och duschar.
  • Anpassa den arbetsmiljöplan som BAS-P har tagit fram, så att den motsvarar det faktiska arbetet som ska utföras.
  • Se till att arbetsmiljöplanen finns tillgänglig för alla på byggarbetsplatsen och att den hela tiden hålls uppdaterad utifrån de eventuella förändringar som görs.
  • Se till att gemensamma skyddsanordningar finns på plats och att ansvaret för dem tydliggörs, till exempel byggnadsställningar som används av flera och barriärer vid schakter.
  • Säkerställa att entreprenörerna uppfyller de arbetsmiljöregler som gäller för det arbete de utför och följer arbetsmiljöplanen.
  • Göra övergripande kontroller för att säkerställa att tekniska anordningar är besiktigade eller provade som de ska, och att förare har den kompetens eller de tillstånd som krävs.
  • Se till att det genomförs kontroller av att arbetet utförs på ett säkert och hälsosamt sätt.
  • Se till att det bara är behöriga personer som kommer in på byggarbetsplatsen.

Utbildning BAS-P och BAS-U

Den som ska arbeta med uppgifter för byggarbetsmiljösamordnare, BAS-P eller BAS-U, behöver ha den utbildning, kompetens och erfarenhet som krävs för byggprojektet. Det är byggherren som ska se till att de byggarbetsmiljösamordnare som utses uppfyller dessa krav. Utbildning för byggarbetsmiljösamordnare finner du bland annat hos ME-skolan:

BAS-P/U distanskurs 1 dag

Arbetsmiljöplan

För bygg- och anläggningsprojekt ska det som regel finnas en arbetsmiljöplan (AMP) innan projektet startar oavsett om det är ett litet eller stort arbete som ska utföras.

Ansvar för att en AMP upprättas ligger på beställaren av projektet (byggherren) och byggarbetsmiljösamordnaren för planering och projektering (BAS-P). Byggarbetsmiljösamordnaren för utförandet (BAS-U) har sedan ansvaret för att en AMP är aktuell och uppdateras under projektets gång.

Titta även gärna på AMP-Guiden som är ett digitalt malldokument för arbetsmiljöplan som utarbetats gemensamt av branschen:

AMP-Guiden – Byggföretagen

Nya regler från 1 januari 2025 om projektering och byggarbetsmiljösamordning

Från 1 januari 2025 gäller nya regler om projektering och byggarbetsmiljösamordning. Reglerna gäller för byggherrar, projektörer (arkitekter, konstruktörer och andra som medverkar), byggarbetsmiljösamordnare, samt tillverkare av monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar.

De nya föreskrifterna heter Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3) och ska förebygga ohälsa och olycksfall som kan uppstå under bygg- och bruksskedet, samt ge förutsättningar för en god arbetsmiljö vid utformningen av arbetsplatser.

De nya reglerna har tydligare bestämmelser kring att:

  • förebygga risker så tidigt som möjligt i bygg- och anläggningsprojekt,
  • övergripande organisera och skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö,
  • samordna och organisera bygg- och anläggningsprojekt,
  • kontrollera och följa upp arbetsmiljöarbetet.

Läs mer om de nya reglerna:

Nya regler för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare – Arbetsmiljöverket

Nya regler om projektering och byggarbetsmiljösamordning – Arbetsmiljöverket

Projektering och byggarbetsmiljösamordning, grundläggande skyldigheter – Arbetsmiljöverket

Mer information hos Arbetsmiljöverket

Läs mer om arbetsmiljöansvaret och uppgifterna vid byggnads- och anläggningsarbete på Arbetsmiljöverkets webbplats:

Vem är ansvarig för vad inom bygg- och anläggning? – Arbetsmiljöverket

Säkrare bygg- och anläggningsarbete – Arbetsmiljöverket

Bygg och anläggning – Arbetsmiljöverket

Har du frågor?

Kontakta vår rådgivning på 010-256 99 99, måndag-fredag 816. Du kan också mejla oss på radgivning@me.se. Skriv organisationsnummer i ämnesraden för snabb service!

Uppdaterad den 19 december 2024