Har du frågor?
Kontakta vår rådgivning på 010-256 99 99, måndag-fredag 8–16. Du kan också mejla oss på radgivning@me.se. Skriv organisationsnummer i ämnesraden för snabb service!
Vid byggnads- och anläggningsarbete är det nästan alltid fler än arbetsgivaren som har arbetsmiljöansvar. Här går vi igenom ansvaret för byggherren, BAS-P och BAS-U.
Ofta är det olika företag i rollerna som byggherre, projektör respektive arbetsgivare för de som utför byggnads- eller anläggningsarbetet. Det är också vanligt att flera projektörer och bygg- eller anläggningsföretag arbetar i samma projekt.
De som är involverade i projektet behöver samordna sina arbeten så att det inte uppstår arbetsmiljörisker för andra. Det är därför det finns särskilda regler för byggnads- och anläggningsarbete både i arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
De som har ett ansvar att ta hänsyn till arbetsmiljön vid byggnads- och anläggningsarbete är:
Varje arbetsgivare i ett bygg- eller anläggningsprojekt har ansvar för ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete för sina anställda eller inhyrda, även om det finns fler aktörer med arbetsmiljöansvar på arbetsplatsen.
Ensam- och familjeföretagare utan anställda ska följa samma regler för byggnads- och anläggningsarbete som arbetsgivarna. I övrigt är det byggherren, projektörerna och byggarbetsmiljösamordnarna (BAS-P och BAS-U) som har arbetsmiljöansvar inom ramen för sina arbetsuppgifter.
Byggherren har ett övergripande ansvar för att se till att arbetsmiljön under byggskedet och bruksskedet blir bra. Till sin hjälp ska byggherren utse lämpliga byggarbetsmiljösamordnare, en BAS-P och en BAS-U, som samordnar de som är involverade i byggprojektet, från början till slutet av byggprocessen.
Byggherren, det vill säga den som beställer ett byggnads- eller anläggningsarbete, ska förebygga risker för olycksfall och ohälsa under både byggskedet och bruksskedet genom att försöka planera och projektera bort riskerna. Detta arbetsmiljöansvar för byggherren är unikt för just byggnads- och anläggningsarbeten, och finns inte på motsvarande sätt för beställare i andra branscher.
Det är viktigt att byggherren är tydlig i sina förfrågningsunderlag kring vilka arbetsmiljökrav som gäller i byggprojektet och väljer lämpliga byggarbetsmiljösamordnare, projektörer och entreprenörer som kommer att ta hänsyn till arbetsmiljöfrågor.
Byggarbetsmiljösamordnaren för planering och projektering (BAS-P) ska samordna de olika projektörerna, det vill säga arkitekter, konstruktörer och andra som medverkar vid planeringen och projekteringen.
Samordningens syfte är att de olika projektörerna ska ta hänsyn till varandras lösningar, så att det inte uppstår arbetsmiljörisker under byggskedet eller bruksskedet på grund av planeringen och projekteringen. Det kräver att BAS-P deltar i att planera och leda projekteringen.
Byggarbetsmiljösamordnaren för utförandet av arbetet (BAS-U) ska delta i planeringen och samordna olika entreprenörers arbeten i byggskedet så att entreprenörerna inte skapar risker för varandra.
Den som ska arbeta med uppgifter för byggarbetsmiljösamordnare, BAS-P eller BAS-U, behöver ha den utbildning, kompetens och erfarenhet som krävs för byggprojektet. Det är byggherren som ska se till att de byggarbetsmiljösamordnare som utses uppfyller dessa krav. Utbildning för byggarbetsmiljösamordnare finner du bland annat hos ME-skolan:
För bygg- och anläggningsprojekt ska det som regel finnas en arbetsmiljöplan (AMP) innan projektet startar oavsett om det är ett litet eller stort arbete som ska utföras.
Ansvar för att en AMP upprättas ligger på beställaren av projektet (byggherren) och byggarbetsmiljösamordnaren för planering och projektering (BAS-P). Byggarbetsmiljösamordnaren för utförandet (BAS-U) har sedan ansvaret för att en AMP är aktuell och uppdateras under projektets gång.
Titta även gärna på AMP-Guiden som är ett digitalt malldokument för arbetsmiljöplan som utarbetats gemensamt av branschen:
Från 1 januari 2025 gäller nya regler om projektering och byggarbetsmiljösamordning. Reglerna gäller för byggherrar, projektörer (arkitekter, konstruktörer och andra som medverkar), byggarbetsmiljösamordnare, samt tillverkare av monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar.
De nya föreskrifterna heter Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3) och ska förebygga ohälsa och olycksfall som kan uppstå under bygg- och bruksskedet, samt ge förutsättningar för en god arbetsmiljö vid utformningen av arbetsplatser.
De nya reglerna har tydligare bestämmelser kring att:
Läs mer om de nya reglerna:
Nya regler för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare – Arbetsmiljöverket
Nya regler om projektering och byggarbetsmiljösamordning – Arbetsmiljöverket
Projektering och byggarbetsmiljösamordning, grundläggande skyldigheter – Arbetsmiljöverket
Läs mer om arbetsmiljöansvaret och uppgifterna vid byggnads- och anläggningsarbete på Arbetsmiljöverkets webbplats:
Vem är ansvarig för vad inom bygg- och anläggning? – Arbetsmiljöverket
Säkrare bygg- och anläggningsarbete – Arbetsmiljöverket
Bygg och anläggning – Arbetsmiljöverket
Kontakta vår rådgivning på 010-256 99 99, måndag-fredag 8–16. Du kan också mejla oss på radgivning@me.se. Skriv organisationsnummer i ämnesraden för snabb service!
Uppdaterad den 19 december 2024