Rusta företaget för svårare tider: "Ha en bra relation med din lokala bank"
Samhällsbyggande, Medlem
I vinterns MEKO-rapport delar tre medlemsföretag med sig av sina tankar kring maskinentreprenörernas roll i att hålla samhället förberett för kris. De berättar också hur de jobbar med sin egen robusthet för att klara ekonomiskt utmanande tider. Så här säger Louise Persson, vd på LIP AB.
– Jag tror inte någon var förberedd vare sig på pandemin eller dess efterverkningar, inte heller att ett fullskaligt krig skulle starta i vår närhet. Det är de händelserna som ställt till det och som påverkar vår bransch.
– Mina råd är att inte vara för hårt belånad, då har man ingen chans om räntorna drar i väg. Det är höga ränteutgifter och avskrivningar för maskiner som är tunga poster i en verksamhetsekonomi och som kan leda till att företag går i konkurs. Ett annat råd är att underhålla maskinerna löpande. Har du väl underhållna maskiner kan man köra dem hela året och då har du en beläggningsgrad på 10,5 månader per år. Gör en intäktsbudget för varje maskin du köper.
– Hos oss på LIP har vi alltid arbetat efter en långsiktig strategi ända från starten, då vi började med två personer i firman. Vi har alltid strävat efter att vara så ekonomiskt starka och oberoende som möjligt. Vi är inte högt belånade, eftersom vi köper våra maskiner kontant, vi servar dem kontinuerligt och ser till att ha hög täckningsgrad på dem.
– Vi ser också till att ha en bra mix av kunder och branscher, så att vi inte är sårbara om någon bransch viker eller någon enstaka kund har det tufft. Vi jobbar med en blandning av bygginvesteringar, transport, vägunderhåll, snöröjning och naturvårdsarbeten.
– Våra medarbetare har en bred kompetens och är duktiga på att anpassa sig efter var jobben finns. Därför kan vi styra om verksamheten efter behov och vi har också utrustning för de flesta typer av uppdrag. Det gäller så klart också att ha personal som har en samsyn kring hur vi driver företaget.
– Som vd kan jag inte få LIP att lyckas om inte de anställda jobbar tillsammans och i samma riktning som jag. Jag tror att man som anställd uppskattar ordning och reda, att lönen kommer i tid och att arbetsredskapen är i gott skick. Det är viktigt att ha en löpande dialog med sina medarbetare och att ge positiv feedback när kunderna är nöjda med vårt arbete.
Läs hela Louise Perssons berättelse i Vinter-MEKO. Där kan du också ta del av två andra medlemmars tankar: Kenth Möller på Kenth Möllers Entreprenad AB och Mikael Larsson på Ljungby Schakt AB.
Publicerad 11 December 2024