Speed-meeting på högsta nivå! Under Stora Infradagen 23–24 januari fick ME-medlemmar en unik chans att träffa en av branschens nyckelpersoner. I ett kort personligt möte med Trafikverkets generaldirektör fick de diskutera frågor viktiga för just dem.
Generaldirektör Roberto Maiorana fanns på plats på Stockholm Waterfront för tredje året i rad, när den 19:e upplagan av branschens största mötesplats ägde rum. Han deltog i passet Mer pengar till infrastruktur, men hur får vi mer infrastruktur för pengarna? tillsammans med bland andra infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Maskinentreprenörer är ofta både leverantörer och underleverantörer i Trafikverkets projekt. Med generaldirektören på plats var det givet att ge medlemmarna chansen till ett personligt möte.
Många aktuella diskussionsämnen
Stora Infradagens andra dag bjöd minst sagt på ett fullspäckat program. Under en paus mellan två av förmiddagens pass tog ett tiotal ME-medlemmar plats på den avskilda yta där samtalen skulle hållas. Rustade med frågor, synpunkter och diskussionsämnen fick de sedan några minuter var med Roberto Maiorana.
Vad tog de då chansen att prata om? Här är några exempel:
- Anlita entreprenörer i närområdet. Varför inte ställa krav på att använda maskiner med förare från trakten? Det skulle inte bara förbättra effektiviteten utan också vara bättre för miljön.
- Riskabelt att lämna anbud. Som småföretagare tar man en stor risk genom att lämna anbud till Trafikverket. Ändå säger de sig vilja vara leverantörernas förstahandsval. Hur går det ihop?
- Mjuka värden i offentliga upphandlingar. Att få ut mesta möjliga för pengarna är bra, men lägst pris behöver inte alltid vara bäst. Hur får man in mer mjuka värden i offentliga upphandlingar, såsom säkra entreprenader, arbetsmiljö och kvalitet?
- Sekretess försvårar transparensen. Fler offentliga upphandlingar har börjat sekretessbeläggas, bland annat med hänvisning till att det rör affärshemligheter. Det är ett problem för branschen eftersom det minskar transparensen och möjligheten att lära sig. Hur ser Trafikverket på utvecklingen?
- Fehmarn-Bält och ökad trafik på järnvägen. Fehmarn-Bält-förbindelsen byggs för fullt och när den väl är klar kommer den spårbundna godstrafiken att öka markant i Sverige. Hur har Trafikverket tagit höjd för den ökade godsvolymen?
Ett uppskattat inslag
Under samtalen förde Roberto Maiorana anteckningar, och efteråt var han nöjd över att ha fått höra medlemmarnas synpunkter.
– Jag är jätteglad för det här. Det är ett bra tillfälle att fånga upp inspel från företagen.
Anna Larsson är näringspolitisk ansvarig på ME, och den som höll i årets speed-meeting. Hon berättar att även medlemmarna uppskattade inslaget.
– Jag är så imponerad av våra företagare, som skrivit så bra frågor. Det är ju en anspänning att träffa generaldirektören, men de skötte det jättebra.
– Roberto Maiorana har uttryckt en önskan om att vara med igen, om vi kan göra samma sak nästa år. Han uppskattade chansen att få en inblick i vad våra företagare tycker, det gav honom jättemycket att kunna ha den här typen av dialog.
Så jobbar ME vidare med frågorna
De frågor som lyftes, hur tar vi dem vidare nu?
– Det första steget är att vi ska återkoppla ordentligt till Trafikverket. Sedan får vi gå igenom medlemmarnas frågor och se på vilket sätt vi kan driva dem vidare i tur och ordning, säger Anna Larsson.
Någon särskild fråga som stack ut för dig?
– Frågan om sekretess i upphandlingar känns glasklar att jobba vidare med. Medlemmarna har helt rätt, som anbudslämnare måste man kunna få insyn och kolla att allt gått rätt till. Utan transparenta upphandlingar får man inte en rättvis bild, och det stör marknaden och konkurrensen.
Publicerad 27 January 2025