user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-in sign-out

Så ställer branschen om: "Vi bytte ut fordonsflottan"

Foto: ME/Broby Mark & Maskin AB

I sommarens MEKO-rapport delar två medlemsföretag med sig av sina erfarenheter och råd kring hur man hanterar klimatomställningen och de krav den medför. Så här säger Mattias Lundin Breidenskogh, vd på Broby Mark & Maskin AB.

Vilka typer av kunder är det som kräver att ni använder biobränsle?

– Det är i första hand offentliga aktörer, som Trafikverket, vissa kommuner som vi utför transporter åt samt avfallsproducenter. I kravställningen begär man att vi ska använda HVO 100, biogas eller elektriska fordon.

– Eftersom vi har en miljöprofil har vi själva valt att ställa om hela vår maskinpark så att vi kan köra med HVO 100 om kunden skulle kräva det. Om det inte är ett krav så använder vi vanligt fossilt bränsle. Vi kan hitta en överenskommelse med kunden att antingen höja priset motsvarande vår extrakostnad för biobränsle, eller så tar vi den kostnaden om det innebär att vi kan teckna ett längre kontrakt.

– Vi bytte ut stora delar av fordonsflottan efter 2019, då det gjordes stora tekniska framsteg på lastbilsmarknaden med bränslesnålare motorer. Vi tjänade på att komma ner i förbrukning med nya fordon samtidigt som vi fick möjlighet att kunna köra med biobränsle, vilket gör oss flexibla.

Har ni gjort några andra åtgärder i ert miljöarbete?

– Ja, vi har investerat i ett system där vi kan justera axlarna på bil och släp så att vi får ett så litet rullmotstånd som möjligt. Vi tittar nu på att sätta in däcktrycksindikator i lastbilarna så att vi får ett så bränslesnålt tryck som möjligt. Vi också börjat snegla på elektriska fordon eftersom vi förr eller senare kommer att hamna där.

– Vi har installerat bergvärme för vår verkstad och vårt kontor. Vi funderar också på att addera solceller för att stötta elförbrukningen i verkstaden. Vi har laddhybrider i fordonsflottan och har också köpt en helelektrisk tjänstebil.

När uppdragsgivarna ställer krav på användning av biobränsle, i vilken utsträckning tar ni ut ett högre pris för de ökade bränslekostnaderna?

– Om det finns bestämt i avtalet, kan vi ta ut ett tillägg i vår bränslekostnad om vi kan visa upp ett kvitto.

Vad är det som gör att ni inte alltid kan ta ut ett högre pris för de ökade bränslekostnaderna?

– I de fall man kommit överens om en transportkostnad i avtalet och det inte finns något index som reglerar för HVO 100. Ett avtal kan reglera i hur stor omfattning som kunden vill att vi kör på traditionellt bränsle kontra fossilfritt. I avtalet bifogar vi en bilaga med en indexlista som baseras på dels fossilbaserad diesel, dels HVO 100.

Mer att läsa i årets Sommar-MEKO

Läs hela Mattias berättelse i Sommar-MEKO. Där kan du också ta del av en annan medlems tankar kring omställning: Janne Pellikka på GE Maskintjänst AB.

Sommar-MEKO 2025: Trög återhämtning – men ljusning i höst

Publicerad 12 June 2025